Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech
plenfrdeuk

Zapraszamy do zapoznania się
z Regulaminem opłat dla studentów i kandydatów na studia I i II stopnia oraz studia podyplomowe  w Powiślańskiej Szkole Wyższej (w tym obcokrajowców)


Wykaz opłat dla kandydatów.

Tabela nr 1 – Opłaty z tytułu wpisowego (opłata rekrutacyjna):

STUDIA I i II STOPNIA

  
Opłaty w okresie rekrutacji na studia tj. od 1 kwietnia do 30 września
Wysokość opłaty
Okres obowiązywania
0 zł
od 1 kwietnia do 30 czerwca
85 zł
od 1 lipca do 31 lipca
85 zł
od 1 sierpnia do 31 sierpnia
85 zł
od 1 września do 30 września
Opłaty po zakończonym okresie rekrutacji
Wysokość opłaty
Okres obowiązywania
85 zł
od 1 października do 31 marca

*z możliwością przedłużenia na podstawie decyzji Senatu PSW

Dla kandydatów ubiegających się o przyjęcie na studia od semestrów wyższych i dla wszystkich tych, u których zachodzi konieczność przeliczenia różnic programowych opłata wpisowa (rekrutacyjna) wynosi – 300 zł przez cały rok.

Opłata rekrutacyjna dla kandydatów na studia podyplomowe wynosi 100 zł przez cały okres rekrutacji.

Tabela nr 2 – Harmonogram wnoszenia opłat czesnego wg wybranej formy płatności (wskazana w ujęciu całego roku akademickiego):

STUDIA I i II STOPNIA

Forma płatności Forma płatności z podziałem na ilość ratTermin płatności
opłata jednorazowa za cały rok
I rata
15 września br.*
opłata semestralna
I rata
15 września br. w semestrze zimowym*
II rata
15 lutego br. w semestrze letnim
opłata ratalna/ 8 rat
I rata
do 15 września br.*
II rata
do 15 października br.
III rata
do 15 listopada br.
IV rata
do 15 grudnia br.
V rata
do 15 lutego br.
VI rata
do 15 marca br.
VII rata
do 15 kwietnia br.
VIII rata
do 15 maja br
opłata ratalna/ 10 rat
I rata
do 15 września br.*
II rata
do 15 października br.
III rata
do 15 listopada br.
IV rata
do 15 grudnia br.
V rata
do 15 stycznia br.
VI rata
do 15 lutego br.
VII rata
do 15 marca br.
VIII rata
do 15 kwietnia br.
IX rata
do 15 maja br.
X rata
do 15 czerwca br. **

*Dla studentów, którym decyzja o przyjęciu na studia została wydania w dniu i po dniu 15 września br. pierwsza płatność
z tytułu czesnego w zależności od wybranej formy płatności musi zostać dokonana w terminie 14 dni od dnia podpisania umowy o świadczenie usług edukacyjnych.

Tabela nr 3 – Opłaty z tytułu czesnego z podziałem na wydziały, kierunki kształcenia- studia I i II stopnia:

STUDIA I STOPNIA

Wydział Nauk Ekonomiczno-Społecznych

Kierunek: EKONOMIA 

I rok – (wszystkie kierunki i specjalności)

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
4.400,00
4.700,00
5.000,00
5.200,00
Jednostkowo
1 x 4.400,00
2 x 2.350,00
8 x 625,00
10 x 520,00

II i III rok –(wszystkie kierunki i specjalności)

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
4.600,00
4.900,00
5.200,00
5.400,00
Jednostkowo
1 x 4.600,00
2 x 2.450,00
8 x 650,00
10 x 540,00

Wydział Nauk o Zdrowiu

 

 Kierunek: PIELĘGNIARSTWO 

 I rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
6.000,00
6.500,00
7.000,00
7.200,00
Jednostkowo
1 x 6.000,00
2 x 3.250,00
8 x 875,00
10 x 720,00

II rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
6.200,00
6.700,00
7.200,00
7.400,00
Jednostkowo
1 x 6.200,00
2 x 3.350,00
8 x 900,00
10 x 740,00

 III rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
6.400,00
6.900,00
7.400,00
7.600,00
Jednostkowo
1 x 6.400,00
2 x 3.450,00
8 x 925,00
10 x 760,00

specjalność: pielęgniarstwo ogólne dla dyplomowanych pielęgniarek (I-III sem.)

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
5.500,00
6.000,00
6.500,00
6.800,00
Jednostkowo
1 x 5.500,00
2 x 3.000,00
8 x 812,50
10 x 680,00

Kierunek: POŁOŻNICTWO

 I rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
5.000,00
5.500,00
6.200,00
6.400,00
Jednostkowo
1 x 5.000,00
2 x 2.750,00
8 x 775,00
10 x 640,00

II rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
5.400,00
6.000,00
6.700,00
6.900,00
Jednostkowo
1 x 5.400,00
2 x 3.000,00
8 x 837,50
10 x 690,00

III rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
5.900,00
6.500,00
7.200,00
7.400,00
Jednostkowo
1 x 5.900,00
2 x 3.250,00
8 x 900,00
10 x 740,00

specjalność: położnictwo ogólne dla dyplomowanych położnych (I-III sem.)

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
5.000,00
5.500,00
6.000,00
6.500,00
Jednostkowo
1 x 5.000,00
2 x 2.750,00
8 x 750,00
10 x 650,00

Kierunek: RATOWNICTWO MEDYCZNE

I rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
6.000,00
6.500,00
7.000,00
7.200,00
Jednostkowo
1 x 6.000,00
2 x 3.250,00
8 x 875,00
10 x 720,00

II rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
6.200,00
6.700,00
7.200,00
7.400,00
Jednostkowo
1 x 6.200,00
2 x 3.350,00
8 x 900,00
10 x 740,00

III rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
6.400,00
6.900,00
7.400,00
7.600,00
Jednostkowo
1 x 6.400,00
2 x 3.450,00
8 x 925,00
10 x 760,00

Kierunek: KOSMETOLOGIA

Studia stacjonarne:

 I rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
4.400,00
4.800,00
5.000,00
5.200,00
Jednostkowo
1 x 4.400,00
2 x 2.400,00
8 x 625,00
10 x 520,00

II rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
4.600,00
5.000,00
5.200,00
5.400,00
Jednostkowo
1 x 4.600,00
2 x 2.500,00
8 x 650,00
10 x 540,00

III rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
4.800,00
5.200,00
5.400,00
5.600,00
Jednostkowo
1 x 4.800,00
2 x 2.600,00
8 x 675,00
10 x 560,00

Studia niestacjonarne:

 I rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
4.400,00
4.800,00
5.000,00
5.200,00
Jednostkowo
1 x 4.400,00
2 x 2.400,00
8 x 625,00
10 x 520,00

II rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
4.600,00
5.000,00
5.200,00
5.400,00
Jednostkowo
1 x 4.600,00
2 x 2.500,00
8 x 650,00
10 x 540,00

III rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
4.800,00
5.200,00
5.400,00
5.600,00
Jednostkowo
1 x 4.800,00
2 x 2.600,00
8 x 675,00
10 x 560,00

Kierunek: DIETETYKA

Studia stacjonarne:

 I rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
4.400,00
4.800,00
5.000,00
5.200,00
Jednostkowo
1 x 4.400,00
2 x 2.400,00
8 x 625,00
10 x 520,00

II rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
4.600,00
5.000,00
5.200,00
5.400,00
Jednostkowo
1 x 4.600,00
2 x 2.500,00
8 x 650,00
10 x 540,00

III rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
4.800,00
5.200,00
5.400,00
5.600,00
Jednostkowo
1 x 4.800,00
2 x 2.600,00
8 x 675,00
10 x 560,00

Studia niestacjonarne:

 I rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
4.400,00
4.800,00
5.000,00
5.200,00
Jednostkowo
1 x 4.400,00
2 x 2.400,00
8 x 625,00
10 x 520,00

II rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
4.600,00
5.000,00
5.200,00
5.400,00
Jednostkowo
1 x 4.600,00
2 x 2.500,00
8 x 650,00
10 x 540,00

III rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
4.800,00
5.200,00
5.400,00
5.600,00
Jednostkowo
1 x 4.800,00
2 x 2.600,00
8 x 675,00
10 x 560,00

STUDIA II STOPNIA

Wydział Nauk o Zdrowiu

Kierunek: PIELĘGNIARSTWO

I rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
5.800,00
6.300,00
6.800,00
7.000,00
Jednostkowo
1 x 5.800,00
2 x 3.150,00
8 x 850,00
10 x 700,00

II rok

 Opłata jednorazowaOpłata semestralna8 rat10 rat
Kwota ogółem
6.000,00
6.500,00
7.000,00
7.200,00
Jednostkowo
1 x 6.000,00
2 x 3.250,00
8 x 875,00
10 x 720,00

 

Tabela nr 4 – Opłaty inne niż czesne

Opłaty inne niż czesne

Rodzaj opłatyKwotaTermin wnoszenia opłat
Opłata za wydanie dyplomu ukończenia studiów wraz z dwoma odpisami
0 zł (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego-Dz.U. 2022, poz. 1869)
nie dotyczy
Wydanie duplikatu dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem
20 zł (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego-Dz.U. 2022, poz. 1869)
7 dni od dnia złożenia podania o wydanie duplikatu dyplomu
Wydanie dodatkowego odpisu dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem w języku obcym
20 zł (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego-Dz.U. 2022, poz. 1869)
7 dni od dnia złożenia podania o wydanie dyplomu w języku obcym
Opłata za reaktywację (opłata za postępowanie związane z ponownym przyjęciem na studia)
500 zł
wraz ze złożeniem podania
Opłata organizacyjna procesu kształcenia praktycznego
300 zł/ na semestr/ Pielęgniarstwo/

300 zł/ na semestr/ Ratownictwo medyczne

250 zł/ na rok/ Kosmetologia

250 zł/ na rok/ Dietetyka

300 zł/ na rok/ Położnictwo
Płatne do:
za semestr zimowy- 15 grudnia br.
za semestr letni – 15 maja br.
Opłata za wydanie legitymacji studenckiej*
22 zł
zbieżny z datą 1 raty czesnego
Opłata za wydanie indeksu*
4 zł
zbieżny z datą 1 raty czesnego
Powtarzanie przedmiotu/warunkowe zaliczenie przedmiotu –zaliczenie
250 zł
w terminie wskazanym w WD
Powtarzanie przedmiotu/warunkowe zaliczenie przedmiotu –egzamin
250 zł
w terminie wskazanym w WD
Powtarzanie przedmiotu/warunkowe zaliczenie przedmiotu –ćwiczenia i egzamin
400 zł
w terminie wskazanym w WD
Zaliczenie przedmiotu w trybie B.U.N.A
150 zł
w terminie wskazanym w WD
Opłata za powtarzanie semestru (nie dotyczy ostatniego semestru studiów gdy powtarzane jest wyłącznie seminarium dyplomowe)
pełna wysokość czesnego standardowego obowiązującego na powtarzanym semestrze
zgodnie z harmonogramem wnoszenia czesnego
Opłata za powtarzanie semestru (w przypadku zaliczenia co najmniej jednego przedmiotu z semestru, na którego powtarzanie Student został skierowany)
70% wysokości czesnego standardowego obowiązującego na powtarzanym semestrze
zgodnie z harmonogramem wnoszenia czesnego
Opłata za powtarzanie seminarium dyplomowego na ostatnim semestrze studiów (gdy powtarzane jest wyłącznie seminarium dyplomowe)
1250 zł / za semestr
wraz ze złożeniem podania
Za legalizację dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego za granicą
26 zł (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego-Dz.U. 2021, poz. 661)
14 dni od dnia złożenia podania
Odsetki w opóźnieniu za wnoszenie opłat
ustawowe
niezwłocznie z kolejną płatnością
Dokonanie wypisu ocen z protokołu
150 zł
7 dni od dnia złożenia podania
Opłata za przetrzymywanie książek z Biblioteki
1 zł/ za jedną książkę- za każdy rozpoczęty dzień przekroczenia ustalonego terminu zwrotu
w terminie 7 dni od dnia zwrotu książki do Biblioteki
Jednorazowa opłata za każde pisemne upomnienie wysłane listem poleconym lub/i za potwierdzeniem odbioru dotyczące zaległości we wnoszeniu płatności za studia
15 zł / adres w Polsce
40 zł / inny adres
14 dni od dnia wezwania do zapłaty
Różnice programowe:
Przedmiot kończący się zaliczeniem
250 zł / na semestr
zgodnie z umową
Przedmiot kończący się egzaminem
250 zł / na semestr
zgodnie z umową
Przedmiot kończący się zaliczeniem i egzaminem
400 zł / na semestr
zgodnie z umową
Zaliczenie przedmiotu w trybie B.U.N.A
150 zł
zgodnie z umową
Opłata za wyliczenie różnic programowych
300 zł
zgodnie z umową

*Dla studentów, którym decyzja o przyjęciu na studia została wydania w dniu i po dniu 15 września br. płatność  musi zostać dokonana w terminie 14 dni od dnia podpisania umowy o świadczenie usług edukacyjnych.

Za wydanie duplikatu legitymacji lub indeksu pobiera się opłatę o połowę wyższą od opłaty za wydanie oryginału.

PFRON

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych kontynuuje Moduł II w ramach programu Aktywny Samorząd. To pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, adresowany do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę w:

  • - w szkole policealnej,
  • - w kolegium,
  • - w szkole wyższej (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, studia podyplomowe lub doktoranckie prowadzone przez szkoły wyższe w systemie stacjonarnym / dziennym lub niestacjonarnym / wieczorowym / zaocznym lub eksternistycznym, w tym również za pośrednictwem Internetu),

a także osób, które przewód doktorski otworzyły poza studiami doktoranckimi.

 Aktywny Samorzad logo

Termin rozpoczęcia przyjmowania wniosków o dofinansowanie

Termin ten ustala Realizator programu (samorząd powiatowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania Wnioskodawcy). Formularze wniosków są dostępne u Realizatora programu.

Termin zakończenia przyjmowania wniosków wypada do dnia 10 października 2019 r. (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2019/2020).

 

Wysokość dofinansowania

Warunki dofinansowania opisane są w ust. 10-24 dokumentu pn. „Kierunki działań (…)” w 2019 roku.

Kwota dofinansowania kosztów nauki (na semestr/półrocze) wynosi w przypadku:

  • - dodatku na pokrycie kosztów kształcenia – do 1.000 zł,
  • - dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego do 4.000 zł,
  • - opłaty za naukę (czesne) – wysokość kosztów czesnego w ramach jednej, aktualnie realizowanej formy kształcenia na poziomie wyższym (na jednym kierunku) - niezależnie od daty poniesienia kosztów; dofinansowanie powyżej kwoty 3.000 zł jest możliwe, jeśli wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu Wnioskodawcy nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.

Przez przeciętny miesięczny dochód Wnioskodawcy należy rozumieć dochód w przeliczeniu na jedną osobę w gospodarstwie domowym wnioskodawcy, o jakim mowa w ustawie z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2220, z późn. zm.), obliczony za kwartał poprzedzający kwartał, w którym złożono wniosek; dochody z różnych źródeł sumują się; w przypadku działalności rolniczej – dochód ten oblicza się na podstawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego w 2017 r. (Obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 21 września 2018 r. - M.P. 2018, poz. 911), według wzoru: [(3.399 zł x liczba hektarów)/12]/ liczba osób w gospodarstwie domowym wnioskodawcy

Warunki zwiększenia dofinansowania w formie dodatku na pokrycie innych (niż koszt czesnego) kosztów kształcenia

Dodatek może być zwiększony, nie więcej niż o:

700 zł – w sytuacjach, które określi samorząd powiatowy,

500 zł – w przypadku, gdy osoba niepełnosprawna ponosi koszty z tytułu pobierania nauki poza miejscem zamieszkania,

300 zł – w przypadku, gdy osoba niepełnosprawna posiada Kartę Dużej Rodziny,

300 zł – w przypadku, gdy osoba niepełnosprawna pobiera naukę jednocześnie na dwóch (lub więcej) kierunkach studiów/nauki,

200 zł – w przypadku, gdy osoba niepełnosprawna studiuje w przyspieszonym trybie,

300 zł – w przypadku, gdy wnioskodawcą jest osoba poszkodowana w 2018 lub w 2019 roku w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych,

300 zł - w przypadku, gdy wnioskodawca korzysta z usług tłumacza języka migowego.

Jeśli osoba niepełnosprawna pobiera naukę jednocześnie na dwóch lub więcej kierunkach studiów wyższych, kwota dofinansowania do czesnego na drugim i kolejnych kierunkach może wynieść do 50% kosztów czesnego ponoszonego na każdym z tych kierunków nauki. Dofinansowanie powyżej kwoty 1.500 zł jest możliwe, jeśli wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu Wnioskodawcy nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę, z zastrzeżeniem zasad dotyczących wkładu własnego.

Przekazanie przyznanych środków finansowych

Przekazanie dofinansowania kosztów opłaty za naukę (czesne) oraz dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego następuje po zawarciu umowy dofinansowania.

Przekazanie dodatku na pokrycie kosztów kształcenia następuje po zawarciu umowy dofinansowania i po przekazaniu Realizatorowi programu informacji o zaliczeniu przez Wnioskodawcę semestru/półrocza objętego dofinansowaniem lub po złożeniu zaświadczenia ze szkoły/uczelni, że Wnioskodawca uczęszczał na zajęcia, objęte planem/programem studiów/nauki.

Dodatek na pokrycie innych kosztów kształcenia ma charakter progresywny i motywacyjny

Wysokość faktycznie udzielonego dodatku jest uzależniona od poziomu nauki i postępów w nauce. W stosunku do wyliczonej dla danego Wnioskodawcy maksymalnej kwoty dodatku (zgodnie z warunkami dot. jego zwiększenia), wysokość możliwej wypłaty wynosi:

do 50% wyliczenia – w przypadku pobierania nauki na pierwszym roku nauki w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym, a w przypadku form kształcenia trwających jeden rok – do 75%,

do 75% wyliczenia – w przypadku pobierania nauki na kolejnym, drugim roku edukacji w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym,

do 100% wyliczenia – w przypadku pobierania nauki w kolejnych latach (od trzeciego roku) danej formy edukacji na poziomie wyższym,

przy czym studenci studiów II stopnia i uczestnicy studiów doktoranckich (III stopnia) mogą otrzymać dodatek w kwocie maksymalnej na każdym etapie nauki.

Warunki zmniejszenia dofinansowania

Dodatek nie przysługuje, w przypadku, gdy wnioskodawca w ramach danej formy kształcenia na poziomie wyższym, zmieniając kierunek lub szkołę/uczelnię w trakcie pobierania nauki (nie ukończywszy jej), ponownie pobiera naukę na poziomie (semestr/półrocze) objętym uprzednio dofinansowaniem ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu.

Wysokość udziału własnego Wnioskodawcy (w kosztach czesnego)

Do wniesienia udziału własnego w kosztach czesnego zobowiązani są tylko Wnioskodawcy zatrudnieni (co najmniej 15% kosztów czesnego na pierwszym kierunku, w związku z tym rzeczywisty udział własny w kosztach czesnego na drugim i kolejnych kierunkach, wyniesie 65%).

Z wniesienia udziału własnego w kosztach czesnego zwolniony jest Wnioskodawca, którego przeciętny miesięczny dochód w gospodarstwie domowym nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.

Dofinansowanie kosztów poniesionych przed podpisaniem umowy

Możliwość refundacji kosztów czesnego poniesionych przed zawarciem umowy dofinansowania jest możliwe wyłącznie w ramach aktualnie trwającego roku szkolnego/akademickiego.

Warunki uzyskania pomocy na dofinansowanie nauki

Każdy wnioskodawca może uzyskać pomoc łącznie maksymalnie w ramach 20 (dwudziestu) semestrów/półroczy różnych form kształcenia na poziomie wyższym - warunek ten dotyczy także wsparcia udzielonego w ramach programów:

„STUDENT - kształcenie ustawiczne osób niepełnosprawnych”,

„STUDENT II – kształcenie ustawiczne osób niepełnosprawnych”,

z uwzględnieniem pkt 2;

Wnioskodawcy, którzy do dnia złożenia wniosku uzyskali pomoc w ramach większej liczby semestrów/półroczy, niż wskazana w pkt 1, mogą uzyskać pomoc w ramach programu – do czasu ukończenia rozpoczętych form kształcenia na poziomie wyższym, jeśli są one realizowane zgodnie z planem/programem studiów i zostały rozpoczęte, gdy limit, o którym mowa w pkt 1 nie został przekroczony;

Decyzja o dofinansowaniu kosztów nauki w przypadku ponownego wsparcia wcześniej dofinansowanego semestru / półrocza / roku szkolnego lub akademickiego - należy do kompetencji Realizatora programu, z zastrzeżeniem pkt 4, przy czym spowolnienie toku studiów nie jest traktowane jako powtarzanie semestru;

Wypłata dofinansowania w sytuacji, o której mowa w pkt 3, jest dozwolona w ramach dopuszczalnej, łącznej liczby semestrów/ półroczy, o której mowa w pkt 1 - z zastrzeżeniem, iż może to nastąpić nie więcej niż dwa razy w ciągu trwania nauki w ramach danej formy kształcenia na poziomie wyższym (szkoła policealna, kolegium, szkoła wyższa, przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi) i tylko jeżeli powtarzanie semestru/półrocza/roku szkolnego lub akademickiego przez wnioskodawcę następuje z przyczyn od niego niezależnych (np. stan zdrowia, likwidacja/zamknięcie kierunku);

Wnioskodawca, który w okresie objętym dofinansowaniem przekroczy limit, o którym mowa w pkt 4 (po raz trzeci nie zalicza semestru/półrocza), zobowiązany jest do zwrotu kwoty dofinansowania kosztów nauki w tym semestrze/półroczu i do czasu ukończenia nauki na rozpoczętym poziomie, nie może korzystać z pomocy w module II, z uwzględnieniem pkt 6;

Na pisemny wniosek Realizatora programu, decyzję o wyrażeniu zgody na ponowne dofinansowanie kosztów nauki w przypadku wnioskodawcy, który ze względu na stan zdrowia po raz trzeci nie zalicza semestru/półrocza objętego dofinansowaniem w ramach danej formy kształcenia na poziomie wyższym, podejmują Pełnomocnicy Zarządu w Biurze Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych; w przypadku podjęcia decyzji, zwrot kwoty dofinansowania kosztów nauki, o którym mowa w pkt 5 - nie ma zastosowania.

Limit semestrów nie dotyczy osób ubiegających się o dofinansowanie kosztów nauki w ramach studiów III stopnia, a także osób zamierzających otworzyć przewód doktorski poza studiami doktoranckimi (III stopnia).

W przypadku osób, które mają wszczęty przewód doktorski, a nie są uczestnikami studiów doktoranckich, przysługuje wyłącznie dodatek na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego.

Dodatkowo, przypominamy:

- dofinansowanie w ramach modułu II nie przysługuje w trakcie przerwy w nauce (np. urlop dziekański, urlop zdrowotny),

- decyzję o wysokości pomocy dla Wnioskodawcy podejmuje samorząd powiatowy,

- kwota dofinansowania nie może być większa niż kwota wnioskowana przez Wnioskodawcę,

- decyzja w sprawie udzielenia i wysokości dodatku na pokrycie kosztów kształcenia, należy do kompetencji samorządu powiatowego - aby wsparciem objąć wszystkich Wnioskodawców, samorząd może obniżyć zakres i wysokość dofinansowania do poziomu, jaki wynika z wysokości kwot wnioskowanych we wszystkich wnioskach (zapotrzebowania) i kwoty przeznaczonej na realizację programu,

- Wnioskodawca, który w okresie objętym dofinansowaniem, z przyczyn innych niż niezależnych od niego (np. stan zdrowia) - nie uczęszczał na zajęcia objęte planem/ programem studiów/nauki, a w przypadku przewodu doktorskiego – nie realizował przewodu doktorskiego zgodnie z przyjętym harmonogramem, zobowiązany jest do zwrotu kwoty dofinansowania kosztów nauki w tym semestrze/półroczu.

 

Harmonogram realizacji pilotażowego programu „Aktywny samorząd”

11.03.2019

Termin złożenia wystąpienia przez samorząd powiatowy o przyznanie

w bieżącym roku środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację programu

30.03.2019

Termin zakończenia przyjmowania wniosków o dofinansowanie w ramach roku szkolnego/akademickiego 2018/2019

26.04.2019

Termin zawarcia/aneksowania umowy w sprawie realizacji programu pomiędzy Realizatorem programu i Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

 

10.10.2019

Termin zakończenia przyjmowania w 2019 roku wniosków o dofinansowanie

w ramach roku szkolnego/akademickiego 2019/2020

04.12.2019

Termin składania przez Realizatora programu dodatkowego zapotrzebowania na środki potrzebne na realizację programu (ostatni)

15.04.2020

Termin złożenia przez samorząd powiatowy sprawozdania z realizacji programu

ze środków przekazanych w 2019 roku

30.08.2020

Termin rozliczenia środków finansowych przekazanych w 2019 roku 

na realizację programu – do tego dnia umowy dofinansowania zawarte pomiędzy Realizatorem programu a Wnioskodawcami powinny zostać rozliczone.

Z treścią programu, w tym z warunkami uczestnictwa w module II (zawarte są one w rozdziale VI ust. 2 i ust. 4  programu), można zapoznać się pod tym adresem.

Źródło: https://www.pfron.org.pl

 

KFS

Krajowy Fundusz Szkoleniowy to instrument polityki rynku pracy który funkcjonuje od 2014 roku. Został stworzony by finansować kształcenie ustawiczne osób pracujących i wzbudził szerokie zainteresowanie pracodawców i pracowników, którzy chcą podnieść swoje kwalifikacje zawodowe.

W 2017 r. Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej określił  następujące priorytety wydatkowania środków KFS:

  • - wsparcie zawodowego kształcenia ustawicznego w sektorach: przetwórstwo przemysłowe, transport i gospodarka magazynowa oraz opieka zdrowotna i pomoc społeczna;
  • - wsparcie zawodowego kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych;
  • - wsparcie kształcenia ustawicznego osób, które mogą udokumentować wykonywanie przez co najmniej 15 lat prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a którym nie przysługuje prawo do emerytury pomostowej.

Składany wniosek musi mieścić się w obszarze przynajmniej jednego z ww. priorytetów.

W formułowaniu priorytetów wydatkowania środków KFS na rok 2017 kluczową rolę odegrała konieczność podjęcia działań związanych z zapobieganiem coraz bardziej widocznym na rynku pracy lukom kompetencyjnym, w tym brakiem specjalistów w określonych dziedzinach działalności gospodarczej.

Co można sfinansować?

 

Środki z KFS przeznaczone są na finansowanie działań obejmujących  kształcenie ustawiczne pracowników jak i samego pracodawcy , na które składają się:

  • - kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą,
  • egzaminy umożliwiające uzyskanie dokumentów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych,
  • - badania lekarskie i psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej po ukończonym kształceniu,
  • - ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z podjętym kształceniem,
  • diagnozowanie potrzeb pracodawcy w zakresie kształcenia ze środków KFS.

Kto może ubiegać się o te środki?

 

O wsparcie finansowe z KFS w zakresie kształcenia ustawicznego mogą wystąpić pracodawcy, którzy zamierzają inwestować w podnoszenie kompetencji pracowników lub własnych.

 

Kwota dofinansowania

 

Pracodawca może otrzymać środki na sfinansowanie:

  • - 80% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż do wysokości 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika (pracodawca pokryje 20% kosztów)
  • - 100% kosztów kształcenia ustawicznego – jeśli należy do grupy mikroprzedsiębiorców, nie więcej jednak niż do wysokości 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika.

W jaki sposób ubiegać się o środki z KFS?

Uwaga! W 2017 roku zmienił się sposób wnioskowania o środki z KFS.

  • - Pracodawca, który jest zainteresowany uzyskaniem wsparcia z Krajowego Funduszu Szkoleniowego musi złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy albo miejsce prowadzenia działalności.
  • - Zmiana: Wniosek może być złożony wyłącznie w wyniku ogłoszonego przez powiatowy urząd pracy naboru wniosków w określonym terminie rozpoczęcia i zakończenia naboru.
  • - Zmiana: Wniosek zawiera większy zakres informacji niż dotychczas, aby można było ocenić, czy wybrana przez pracodawcę instytucja zapewnia wysokiej jakości usługi przy racjonalnej cenie, a środki KFS wspierają pozostanie w zatrudnieniu;
  • - Zmiana: Procedura rozpatrywania wniosków uwzględnia możliwość dofinansowania najlepszych wniosków, a nie jak dotychczas rozpatrywania wniosków zgodnie z kolejnością wpływu.
  • - W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, odpowiedni powiatowy urząd pracy zawiera z pracodawcą umowę o finansowanie działań na rzecz kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy.
  • - Pracodawca zawiera również umowę z pracownikiem, który będzie szkolił się w ramach funduszy z KFS, gdzie zawarte zostają prawa i obowiązki stron.
  • - Pracownik, który nie ukończył kształcenia ustawicznego finansowanego ze środków KFS z powodu rozwiązania przez niego umowy o pracę lub rozwiązania z nim umowy o pracę na podstawie art. 52 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, jest obowiązany do zwrotu pracodawcy poniesionych kosztów, na zasadach określonych w umowie z pracodawcą. Pracodawca zwraca staroście środki KFS wydane na kształcenie ustawiczne pracownika, na zasadach określonych w umowie.

Ważne!

Wybór instytucji edukacyjnej prowadzącej kształcenie ustawiczne lub przeprowadzającej egzamin pozostaje w gestii pracodawcy, przy zachowaniu zasady racjonalnego wydatkowania środków.

Przy wyborze należy pamiętać, iż w zależności od formy prawnej są to instytucje świadczące usługi szkoleniowe, kształcenie ustawiczne, posiadające wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), w których zawarte jest określenie zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) przedmiotu wykonywanej działalności związane z świadczeniem usług szkoleniowych w formach pozaszkolnych dla zdobywania, poszerzania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych przez osoby dorosłe. Dotyczy to również instytucji prowadzących ww. działalność (edukacyjną/szkoleniową) na podstawie odrębnych przepisów.

Pomoc de minimis

Środki KFS przekazane pracodawcom prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu prawa konkurencji UE, stanowią pomoc de minimis, o której mowa we właściwych przepisach prawa UE dotyczących pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie. Pracodawca będący przedsiębiorcą dołącza do wniosku o zawarcie umowy na dofinansowanie kształcenia ustawicznego dokumenty pozwalające na ocenę spełniania warunków dopuszczalności pomocy de minimis.

Dowiedz się więcej

Informacje szczegółowe, wzory wniosków, dane kontaktowe znajdują się na stronach internetowych poszczególnych powiatowych urzędów pracy oraz na stronach Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz na stronie Krajowego Funduszu Szkoleniowego.

Logo ministerstwo poziom PL

Informacja o kredytach studenckich w roku akademickim 2017/2018

W okresie od 15 lipca do 20 października 2017 r. studenci oraz doktoranci uczelni i jednostek naukowych, a także osoby ubiegające się o przyjęcie na studia, mogą składać w bankach wnioski o udzielenie niskooprocentowanych kredytów studenckich. W roku akademickim 2017/2018 rozszerzony został zakres poręczenia Banku Gospodarstwa Krajowego osobom, dla których do tej pory konieczność przedstawienia poręczenia była istotną barierą w dostępie do kredytu. Studenci osiągający dochód na osobę w rodzinie do 1500 zł mogą ubiegać się o 100% poręczenie kredytu, zaś osoby z dochodami do 2.000 zł – o poręczenie kredytu w 90%.

Kredyty studenckie z dopłatą do oprocentowania z budżetu państwa zostały wprowadzone w 1998 roku jako element rozszerzenia dostępu do szkolnictwa wyższego. Kredyty te są udzielane przez banki komercyjne, z wykorzystaniem ich kapitału, co pozwala na efektywniejsze zwiększenie pomocy materialnej dla studentów i doktorantów.

Osoby uprawnione do kredytu

Prawo do otrzymania kredytów mają studenci i doktoranci, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1842, z późn. zm.), będący osobami cywilnymi, pod warunkiem, że rozpoczęli studia wyższe przed ukończeniem 25 roku życia. O kredyt mogą ubiegać się również kandydaci na studia, z tym że aby podpisać umowę kredytową muszą potwierdzić w banku status studenta lub doktoranta.

Składanie wniosku o kredyt

Wniosek o przyznanie kredytu składa się w okresie od 15 lipca do 20 października 2017 r. w jednym z następujących banków:

  • - PKO Bank Polski S.A.,
  • - Bank PEKAO S.A.,
  • - Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. (wraz ze zrzeszonymi bankami spółdzielczymi),
  • - SGB-Bank S.A. (wraz ze zrzeszonymi bankami spółdzielczymi).

Do wniosku dołącza się zaświadczenie z uczelni lub jednostki naukowej prowadzącej studia doktoranckie o odbywaniu studiów (w przypadku studenta lub doktoranta) albo dokument potwierdzający udział w rekrutacji na studia albo studia doktoranckie (w przypadku osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia albo studia doktoranckie).

W banku należy przedstawić również dokumenty wymagane do celów poręczenia kredytu, a także oświadczenie o aktualnej liczbie członków rodziny oraz oświadczenia lub zaświadczenia o uzyskanych dochodach z poprzedniego roku.

Formularz wniosku o kredyt oraz wzory oświadczeń o dochodach członków rodziny będzie można uzyskać w oddziałach ww. banków.

W roku akademickim 2017/2018 miesięczna rata kredytu studenckiego wynosi:

600 zł – rata podstawowa,

800 zł albo 1000 zł – rata podwyższona,

400 zł – rata obniżona.

We wniosku o kredyt należy wskazać wnioskowaną kwotę kredytu.

Zawarcie umowy o kredyt

Podstawowym warunkiem zawarcia umowy kredytu jest spełnienie kryterium dochodowego. W roku akademickim 2017/2018 maksymalny dochód na osobę w rodzinie uprawniający do otrzymania kredytu został ustalony w wysokości 2.500 zł (kwota netto).

Umowy kredytu mogą być zawierane do dnia 31 grudnia 2017 r. Zanim bank podpisze ze studentem lub doktorantem umowę kredytu, musi dokonać oceny zabezpieczenia spłaty kredytu dla wybranej raty kredytu (400, 600, 800 lub 1000 zł). W okresie od daty złożenia wniosku najpóźniej do 20 listopada 2017 r. bank dokona oceny zabezpieczenia spłaty kredytu dla wskazanej raty i w przypadku oceny pozytywnej – zaproponuje podpisanie umowy kredytu. Jedynie w przypadku, gdy ocena dla wnioskowanej kwoty będzie negatywna, bank dokona oceny dla niższych rat. Wnioskodawca, który nie spełni warunku odpowiedniego zabezpieczenia dla każdej z możliwych rat, będzie mógł złożyć wniosek w innym z ww. banków do 30 listopada 2017 r.

 

Poręczenia spłaty kredytu

 

W przypadku braku możliwości sprostania wymogom banków w zakresie zabezpieczenia spłaty kredytu, przy ubieganiu się o kredyt student może się starać o poręczenie Banku Gospodarstwa Krajowego oraz o poręczenie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W roku akademickim 2017/2018 Bank Gospodarstwa Krajowego może poręczyć kredyt w wysokości:

  • - 100% wykorzystanej kwoty kredytu (bez odsetek oraz innych kosztów związanych z udzielonym kredytem) dla studentów, którzy zostali pozbawieni całkowicie opieki rodzicielskiej lub jako pozbawieni częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej umieszczeni byli w rodzinie zastępczej, placówce opiekuńczo-wychowawczej rodzinnej, socjalizacyjnej albo resocjalizacyjnej, z wyłączeniem placówek resocjalizacyjnych prowadzących działalność w formie całodobowej turnusowej lub okresowej – bez względu na dochód, nieprzekraczający jednak kwoty dochodu ogłoszonej przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, uprawniającej do otrzymania kredytu w danym roku akademickim,
  • - 100% wykorzystanej kwoty kredytu (bez odsetek oraz innych kosztów związanych z udzielonym kredytem) dla studentów, których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 1500 zł,
  • - 90% wykorzystanej kwoty kredytu (bez odsetek oraz innych kosztów związanych z udzielonym kredytem) dla studentów, których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 2000 zł.

Szczegółowych informacji na temat ww. poręczeń udzielają wszystkie banki kredytujące.

O poręczenie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa mogą ubiegać się studenci zamieszkujący na obszarze wiejskim. Agencja może poręczać do 80% lub do 100% wykorzystanej kwoty kredytu w zależności od wysokości dochodu na osobę w rodzinie studenta. Poręczenie Agencji w wysokości 100% mogą uzyskać studenci, których dochód na osobę w rodzinie, ustalony zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o pożyczkach i kredytach studenckich, nie przekracza 1000 zł. O poręczenia Agencji można ubiegać się w Banku Polskiej Spółdzielczości S.A. oraz w SGB-Banku S.A.

Okres i warunki wypłacania kredytu

Kredyt studencki jest udzielany na okres studiów i wypłacany maksymalnie przez okres 6 lat, a w przypadku studiów doktoranckich – przez okres 4 lat. Transze kredytu wypłacane są przez okres 10 miesięcy w roku akademickim. Warunkiem otrzymywania kredytu jest posiadanie statusu studenta lub doktoranta potwierdzone ważną legitymacją studencką lub doktorancką.

W trakcie trwania umowy kredytobiorca może złożyć w banku wniosek o zmianę wysokości miesięcznej raty kredytu.

Obowiązki kredytobiorcy

Do czasu ukończenia studiów kredytobiorca będący studentem jest zobowiązany do przedstawiania w banku w terminach do dnia 31 października i 31 marca ważnej legitymacji studenckiej, a w przypadku gdy przebywa za granicą – zaświadczenia o odbywaniu studiów. Kredytobiorca będący doktorantem przedstawia ważną legitymację doktoranta raz w roku – do 31 października.

Kredytobiorca musi również powiadomić bank o każdym zdarzeniu powodującym wydłużenie okresu, na jaki został udzielony kredyt, np. o niezaliczeniu semestru lub roku studiów, o udzielonym urlopie, czy też o zawieszeniu w prawach studenta lub doktoranta. W tym przypadku kredytobiorca ma prawo do złożenia w banku wniosku o wydłużenie okresu kredytowania. Po podpisaniu aneksu do umowy termin rozpoczęcia spłaty może wówczas ulec zmianie.

Należy również powiadomić bank o utracie statusu studenta lub doktoranta (skreśleniu z listy studentów lub doktorantów), jak również o ukończeniu studiów, tj. złożeniu egzaminu dyplomowego (potwierdzonego dyplomem) lub – w przypadku doktorantów – uzyskaniu stopnia naukowego doktora (również potwierdzonego dyplomem).

Okres i warunki spłaty kredytu

Spłata kredytu rozpoczyna się po upływie dwóch lat od terminu ukończenia studiów albo terminu, w którym zgodnie z ostatnim przedstawionym zaświadczeniem o odbywaniu studiów kredytobiorca powinien ukończyć studia – w zależności od tego, który termin nastąpił wcześniej. Liczba rat spłaty kredytu stanowi dwukrotność liczby wypłaconych rat kredytu.

W okresie pobierania kredytu oraz w trakcie okresu karencji odsetki od kredytu są spłacane w całości przez budżet państwa.

W okresie spłaty kredytu odsetki spłacane przez kredytobiorcę są naliczane w wysokości połowy stopy redyskontowej weksli Narodowego Banku Polskiego. Stopa ta wynosi obecnie 1,75% (lipiec 2017 r.). Pozostałą część odsetek pokrywa budżet państwa.


Zmniejszenie wysokości raty spłaty kredytu


W przypadku przejściowych trudności w spłacie kredytu, bank – na wniosek kredytobiorcy – może zmniejszyć na okres pół roku wysokość raty spłaty kredytu do 20% przeciętnego miesięcznego dochodu kredytobiorcy z ostatnich trzech miesięcy.


Zawieszenie spłaty kredytu

 

W przypadku znalezienia się w trudnej sytuacji materialnej spowodowanej utratą stałego źródła dochodu lub przypadkiem losowym uniemożliwiającym spłatę kredytu, kredytobiorca może wystąpić do banku z wnioskiem o zawieszenie spłaty kredytu wraz z odsetkami na okres maksymalnie 12 miesięcy.


Umorzenie spłaty kredytu


Jeżeli kredytobiorca ukończył studia w grupie 5% najlepszych absolwentów uczelni lub studiów doktoranckich, może uzyskać umorzenie 20% kredytu. Umorzeń dokonuje bank na wniosek kredytobiorcy, potwierdzony przez kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni, inny jednoosobowy organ uczelni albo dyrektora jednostki naukowej. Wniosek należy złożyć w terminie 30 dni od dnia uzyskania tego potwierdzenia.

Kredyt może być również umorzony częściowo lub w całości z uwagi na trudną sytuację życiową lub trwałą utratę zdolności do spłaty zobowiązań. Umorzeń dokonuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego na wniosek kredytobiorcy.

Szczegółowe informacje i załączniki do pobrania znajdują się na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech